Ahad, 3 Januari 2010

Kekeliruan PAS dalam perihal Bahasa Melayu

Kekeliruan PAS dalam perihal Bahasa Melayu




Church rejects 'Herald' permit conditions




2009/01/03




KUALA LUMPUR: The Roman Catholic Church of Malaysia has rejected the three conditions imposed on it by the Home Ministry in the approval of the annual publishing permit of its weekly. The publishers of the Herald and Archbishop of Kuala Lumpur Tan Sri Murphy Pakiam also planned to take the matter to court if the issue was not resolved by Friday.



In a letter of reply to the ministry, which was made available to the press, he criticised the conditions as "unreasonable", "irrational", "illegal" and "reeking of ill-will and bad faith".


The letter was addressed to the ministry's Publications and Quranic Text Control unit deputy secretary Abdul Razak Abdul Latif.


The ministry, in a letter received by Murphy on Dec 31 that gave the green light to publish the newspaper, laid down the following conditions:


- the publishing of the Herald in Bahasa Malaysia be stopped until the court decides on the move to seek a declaratory relief that it was entitled to use the word "Allah" in it;

- the publication can only be sold in churches; and

- the newspaper was only meant for Christians be printed clearly on the cover.



Murphy was perplexed by the first condition.


"We are unable to see how these two matters are related.


"Even if the courts dismiss our application for judicial review, that has no bearing on the publication in Bahasa Malaysia."


He said the condition was a serious violation of the constitutional freedom of expression and speech, adding that it also prohibited and/or diminished the rights of citizens to communicate in the national language, in contravention of the National Language Act 1967.


"Connecting the matter of publication in Bahasa Malaysia with the determination of the judicial review proceedings is not only grossly unreasonable, irrational and illegal, but also reeks of ill-will and bad faith in that this condition serves as a form of retribution or punishment on account of our filing of the judicial review."


Murphy said the Herald should be allowed to use the word "Allah" in its Bahasa Malaysia segment until the High Court decided otherwise.


He also took exception to the other two conditions.


"We wish to state that the Herald has always been made available only in Catholic churches.


"Further, the masthead 'Herald -- The Catholic Weekly' is self-explanatory and serves as sufficient notice to the world at large that it is a magazine meant only for Catholics in Malaysia."


Murphy asked the ministry to reconsider it's decision and revoke the conditions.


The ministry usually renews the weekly's permit months before the Dec 31 deadline.


This year, it renewed the permit only two days before the New Year.


Razak had warned that the ministry's enforcement unit would take action if the conditions were not met.

Sumber: NST Online






Saya akan terjemahkan syarat yang diberi oleh kerajaan:



Kementerian berkata dalam surat yang diterima oleh Archbishop of Kuala Lumpur Tan Sri Murphy Pakiam pada tarikh 31 Disember telah memberi lampu hijau untuk membenarkan penerbitan Herald akhbar untuk pengaut agama Kristian, dengan beberapa syarat:


·

Penerbitan akhbar Herald dalam Bahasa Malaysia harus diberhentikan sementara waktu sehingga mahkamah bersetuju memberi kebenaran sama ada boleh menggunakan perkataan “Allah” atau tidak dalam akhbar tersebut.
Penerbitan akhbar tersebut hanya boleh dijual dalam gereja


·Akhbar tersebut harus melabel “untuk orang Kristian sahaja” pada muka hadapannya.



Saya nak tanya, kenapa Arcbishop Murphy nak guna perkataan “ Allah” ni sangat dalam akhbar Herald versi Bahasa Malaysia?





Kenapa tak boleh guna nama Tuhan?





Apa agenda mereka sebenarnya?





Allah adalah nama khas yang sarat mengandungi ma’na metafizika aqidah Islam yang boleh sewenang-wenangnya digunakan oleh penganut agama lain tanpa memahami konteks penggunaannya dengan betul.




Apa kaitan nama "Allah" dan konsep Tuhan yang difahami orang Kristian? Tiada bukan? Lupakah surah al-Ikhlas?





Saya tersangat kecewa dengan Dewan Ulama’ PAS yang telah membenarkan penggunaan nama “Allah” berhubung isu ini.





Ini masalahnya bila tak faham susur galur pengislaman Orang Melayu. Sekarang, polemik penggunaan nama “Allah” ini masih tidak berkesudahan. Saya yakin pada masa akan datang orang Kristian di Malaysia akan cuba menjustifikasikan penggunaan nama “Allah” dalam penerbitan mereka kerana dahulu Dewan Ulama’ PAS sendiri membenarkannya.





Kenapa tak boleh biarkan penganut agama lain guna nama ‘Allah”? Klik sini untuk memahaminya.





Masih tidak terlambat untuk Dewan Ulama’ PAS membetulkan keadaan. Saya harap Dewan Ulama’ PAS dapat memberi kata tegas bahawa penganut agama lain “TIDAK BOLEH MENGGUNAKAN NAMA ALLAH” dalam penerbitan mereka.






Satu lagi kes:






Akhbar Cina dibenar, papan tanda jalan tulisan Cina dihalang

Zuharhaman MN
Wed | Dec 24, 08 | 6:27:45 pm MYT

PASIR PUTEH, 24 Dis (Hrkh) - Hairannya mengapa penerbitan akhbar berbahasa Cina dibenarkan, rancangan televisyen juga ada berbahasa Cina, sebaliknya tulisan Cina pada papan tanda jalan tidak dibenarkan.




"Sepatutnya kalau tidak boleh, tidak boleh semualah," kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat pada satu program di sini, baru-baru ini.




Sebelum ini ada pihak tampil membidas kerajaan Pulau Pinang kerana menggunakan tulisan Cina bersama tulisan Melayu dan Inggeris pada papan tanda jalan di tapak warisan dunia di George Town.




Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, penggunaan lain-lain bahasa pada papan tanda jalan di samping mengekalkan bahasa Melayu, tidak menjadi kesalahan baginya.




Menurut beliau tindakan pihak tertentu yang mempertikai langkah dibuat kerajaan Pulau Pinang sebenarnya hanyalah berunsur politik, secara tidak langsung mencerminkan sikap tidak menghormati bahasa lain.




"Hairan.. perkara macam ni pun jadi isu. Nampak sangat kurang cerdik. Sedangkan dalam Islam ia dianggap satu nikmat dijadikan oleh Allah SWT untuk semua bangsa dalam dunia ini," katanya.




Sedangkan kata beliau Islam tidak membezakan bahasa serta bangsa.




Sumber: Harakahdaily.net







Saya tak kisah sangat Tuan Guru hendak berpolemik berkenaan isu papan tanda, tapi saya sangat berharap Tuan Guru dapat keluarkan kenyataan keras berhubung isu PPSMI.





Kalau isu seciput papan tanda Cina pimpinan PAS boleh bersuara, apakah tidak boleh juga mereka bersuara secara “FORMAL” (bukan press statement runcitan) dan “TEGAS” untuk membantah PPSMI?






Saya percaya ramai pucuk pimpinan PAS kurang faham akan isu kepentingan mempertahankan institusi Melayu yang sangat bersangkut paut dengan Islam iaitu Bahasa Melayu. Kalau ada pun kenyataan yang diberi banyak dilakukan diperingkat pimpinan bahawan dan tidak konsisten sangat.






Kita semua sedar bahawa dalam ceramah-ceramah PAS, stand Ke-Melayuan itu tidak berapa jelas.





Kenapa jadi macam ni?





Saya dah kata selalu yang PAS ini anti tesis kepada UMNO.





Walaupun UMNO jemaah Melayu Islam yang zalim, jangalah sampai dibenci nasionalisme Melayu itu membuta tuli sehingga melupuskan ma’na Melayu dalam perjuangan PAS.





Perjuangan membela Melayu bukan sekadar bagi bantuan ketika banjir, dan sebagainya tetapi lebih penting mempertahankan institusi Melayu (seperti Bahasa, tanah Melayu, Kesultanan) yang sangat berhubung rapat dengan survival Islam di tanah air ini.





Mursyidul Am PAS kata:




“Sedangkan kata beliau Islam tidak membezakan bahasa serta bangsa"





Ya benar Islam tidak membezakan bahasa serta bangsa tetapi pimpinan PAS harus sedar juga akan peranan bahasa dalam proses pengislaman sesebuah bangsa ya’ni dalam menyampaikan risalah dakwah kepada manusia.




Masakan tidak dalam dunia ini ada sekelompok keluarga Bahasa Islami yang mana penggunaan kata kunci penting yang sama ditekankan dalam bahasa-bahasa tersebut seperti yang ada dalam Bahasa Parsi, Urdu, Turki Uthmani, Melayu, dan Arab. Malah skrip mereka juga berubah kepada bentuk jawi. Bukankah ini semua menunjukkan ulama’ silam sangat memahami kedudukan bahasa dalam proses Islamisasi?




Saya tidak mengecam pimpinan PAS tetapi saya minta sangat kepada mana-mana ahli PAS yang mampu membawa perkara ini kepada mereka untuk diambil tindakan tegas berhubung isu PPSMI ini.





Bolehlah kirimkan artikel saya ini kepada Tuan Guru dan minta Dewan Ulama’ PAS keluarkan kenyataan akhbar. Lebih baik Mursyidul Am PAS sendiri yang membuat kenyataan. Barulah impaknya besar dan orang akan lebih peka tentang isu ini.





PAS harus jangan berasa malu meng-izzah-kan Ke-Melayuan kerana Islam berdiri disini dalam aspek juz’i-nya beracuankan Melayu.





Tapi saya masih tak nampak PAS kearah itu lagi. Mungkin kerana termpau bencikan UMNO, habis Ke-Melayuan itu dijadikan korban secara tidak sengaja.





Masih belum terlambat untuk PAS kembali kepada pangkal jalan. Boleh juga rujuk Prof. al-Attas sementara beliau masih hidup untuk PAS berbincang lanjut akan identiti yang harus PAS miliki dalam konteks perjuangan Islam di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan