Jumaat, 1 Januari 2010

Pelantikan YDP Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Anwar mungkin janji

Pelantikan YDP Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Anwar mungkin janji
By aidc editor on January 1, 2010 6:03 PM
AIDCNews

PULAU PINANG - Janji Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melantik wakil tunggal PAS, ADUN Permatang Pasir, Mohd Salleh Man akhirnya tidak kesampaian apabila Kerajaan Pulau Pinang dalam kenyataan semalam mengumumkan pelantikan Elias Zakaria sebagai Yang Dipertua (YDP) Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAINPP) yang baru.


Pada 23 Ogos lalu, Anwar dalam kempen pilihan raya kecil Permatang Pasir mengumumkan calon PAS Mohd Salleh Man, yang bertanding di Permatang Pasir pada masa itu, dilantik sebagai YDP MAINPP sekiranya memenangi kerusi itu.

Ramai pemerhati politik mengkritik cara tindakan Anwar mengumumkan pelantikan Salleh Man seolah-olah seorang yang maha berkuasa sedangkan bidang kuasa pelantikan itu tertakluk kepada kuasa perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Shabudin Yahaya, bekas Yang Dipertua MAINPP sebelum ini pernah mengkritik bahawa cadangan Anwar melantik wakil PAS sekadar bermain wayang. Menurutnya kerajaan negeri dan Anwar sendiri telah mengetahui bahawa Elias Zakaria telah diperkenan oleh Yang Dipertuan Agong sebagai YDP MAINPP sebelum pilihan raya kecil Permatang Pasir lagi.

Walaupun telah mengetahuinya, tetapi Anwar tetap bermain politik dengan mencalonkan nama Saad Man.

Dalam kenyataan media di Permatang Pasir hari ini Anwar turut mengakui perkara tersebut.

"Nama Elias diusulkan lebih awal sebelum nama Salleh Man dan keputusan muktamad itu adalah atas perkenan Yang di-Pertuan Agong", katanya seperti yang dilaporkan Bernama.

Terdapat juga pemerhati politik berpendapat memang dari awal lagi kerajaan Pulau Pinang yang diperintah oleh DAP tidak mahu wakil tunggal PAS menjadi YDP MAINPP, sebab itu mereka mencalonkan Elias Zakaria, pensyarah Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan Universiti Sains Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan